„Oricine are un potențial creativ și, din momentul în care îți exprimi acest potențial creativ, ai
șansa să schimbi lumea.”
Paulo Coelho
În ultimii ani se vorbește foarte mult despre dezvoltarea creativității la copii. Deși sunt
numeroase studii efectuate despre creativitate, aceasta încă nu are o definiție clară, unele definiții
fiind acceptate, iar altele respinse. În orice caz, atunci când vorbim despre creativitate, vorbim
despre un proces complex.
Termenul de creativitate își are originea în latinescul creare, care înseamnă a crea, a zămisli, a
făuri. O lungă perioadă de timp creativitatea a fost văzută ca un har, ceva cu care ființa umană se
naște.
Creativitatea nu se regăsește doar în domeniul artistic, muzică, pictură, dans, ci este mult mai
mult de atât; chiar și la matematică este nevoie de această abilitate. Creativitatea este una dintre
cele mai importante valori umane, sociale și educaționale. Înainte de a ne întreba cum dezvoltăm
creativitatea la copii, primul pas în acest sens este spre o înțelegere mai bună a acesteia.
La ce ne ajută creativitatea?
Creativitatea ne ajută la: adaptabilitatea către o lume care este într-o continuă schimbare, să
procesăm un volum de informații accesibil nouă, să gasim noi soluții la probleme sau dificultăți,
să muncim organizat, să fim perseverenți; desigur, ne ajută să ne îndreptăm către cariera dorită,
să avem o dechidere către nou, susține creșterea stimei de sine, exprimarea ideilor și emoțiilor,
etc. De asemenea, creativitatea dezvoltă gândirea critică și concetrarea.
Când și cum dezvoltăm creativitatea la copii?
Creativitatea este o virtute cu care copilul se naște, doar că unii copii au capacitatea de a-și
demonstra această abilitate mai mult iar alții mai puțin.
La vârsta preșcolară creativitatea se manifestă prin explorare, joc, curiozitate, spontaneitate,
setea de nou. De aceea, acest potențial trebuie cultivat constant, astfel copilul ajungând să-și
consolideze această abilitate. Familia și educația copilului joacă un rol extrem de important în
acest proces.
Copiilor le putem dezvolta creativitatea prin a le oferi mediul propice, prin elemente ce
oferă o stare de calm, de bine, prin a le oferi o varietate de zone de lucru și de joacă, spațiu de
lucru și materiale cu dimensiuni diferite, atat în zone interioare cât și în aer liber unde să își poată
exersa creativitatea; în plus,copiii au nevoie de materiale și elemente naturale, experiențe
senzoriale cât mai variate, folosirea mai multor forme de a se exprima, perioade de timp de lucru
neîntrerupt, orar flexibil, timp de introspecție și revizuire. Copiii pot astfel să fie conduși către
experiențe noi, care să le răspundă diverselor întrebări și curiozități susținând rafinarea gândirii;
de asemenea, lărgirea orizonturilor, învățarea activă și apariția inspirației se construiesc prin:
artă, vizite în natură, muzee, teatru, contactul cu artiști și implicarea în diverse activități ale
comunității.
Rolul părinților este foarte important și în acest segment; ei trebuie să fie parteneri, să se
implice activ, să facă schimb de informații, să încurajeze, să existe o relatie de reciprocitate, să
existe o împărtășire a gândirii sustenabile, sa le ofere o stare de bine, încredere în sine, să lucreze
împreună și să împărtășească idei.
Copiii de cele mai multe ori învață prin imitare, astfel, dragi părinți, e important să vă
acordați timp pentru propria creativitate. Observați care sunt interesele micuțului și activitățile
care îi fac plăcere și puneți-i la îndemână toate materialele necesare.
Limitați accesul la calculator, tabletă sau televizor și încurajați-l pe copil spre activități care îi
susțin creativitatea.
Scopul creativității este să îi ajute pe copii să reușească și să înflorească în viață, orice ar fi.
Prof. pentru învățământul preșcolar
Mișu-Popescu Mona-Ștefania